Ajurvéda MB

Čechova 777
Mladá Boleslav
293 01

Jarmila Klacková
Tel.: +420 606 900 366

Kateřina Kulíková
Tel.: +420 724 270 269

Monika Palounková
Tel: +420 777 310 578

Vaření podle Metabolic balance - podzimní inspirace v naší kuchyni

8.11.2014


Již 4. workshop vaření podle Metabolic balance se konal 8. listopadu 2014 v Čejeticích. Metabolic balance staví na jednoduchosti kombinací surovin, vyváženém poměru bílkovin, tuků a sacharidů. Představuje nízkosacharidové stravování a vařit podle Metabolic balance je velmi zábavné, chutné a barevné!

Tentorát si zájemkyně o zdravé vaření připravily pod vedením lektorky Ireny Honzákové menu z ryb, mořských plodů a sezónní zeleniny. Velmi důležitou roli hrají v našem jídle bylinky a koření! S podzimem se potřebujeme více prohřívat. Vsaďte proto na syrový zázvor, koriandr, fenykl, kardamom, muškátový oříšek, šafrán, hřebíček, skořici... Šetřete s pikantními druhy, jako je chili, kukruma, černý pepř. Koření užívejte nejen v pokrmech, ale také v nápojích! A nezapomeňte, že jídlo je energie - připravujte si ho s láskou!

Menu dnešního dne:

 

- jako předkrm jsme připravily cuketovou rolku s náplní z tuňáka a zeleniny

 

- mangovou polévku s krevetami

 

- jako hlavní chod lososa s bylinkami na řepném a celerovém pyré

 

- jako dezert semínkové křupánky a metabolické pralinky - lze vytvořit i jako vánoční cukroví! Kombinace sušeného ovoce a mandlí dá základ kuličkám, které se dle chuti obalí v kokosu, raw kakau nebo mandlovích lupíncích. Naprostá delikatesa, po které se nepřibírá!

 

RYBY ...

...představují velmi důležitou skupinu bílkovin, která se v jídelních plánech Metabolic balance objevuje velmi často. Jsou zdrojem kvalitních olejů, které čistí cévy, brání tvorbě krevních sraženin, posilují nervy a osvědčují se i při kožních chorobách. Jsou prevencí cukrovky, revmatismu a dalších chronických onemocnění. 

 

...jsou označovány jako "fatburner" tedy spalovač tuků! Navíc - ryby dodávají velké množství tyrosinu, v mozku aktivní aminokyseliny, ze které tělo vytváří hormony štíhlosti dopamin a noradrenalin. Zároveň zásobí tělo jódem.

 

Nebojte se ani tučných ryb jako je losos či makrela. Jsou zdrojem omega-3 mastných kyselin, které si naše tělo nedokáže vyrobit, proto je musí přijmout z potravy. Tyto kyseliny pomáhají zvyšovat imunitu, jsou protizánětlivé, mají hojivé účinky, snižují hladinu LDL cholesterolu v krvi a krevní tlak. Mají velký vliv na ochranu srdce a cév, pozitivně ovlivňují mozek a nervový systém! Zlepšují paměť, vztah ke společnosti a náladovou vyrovnanost, snižují riziko Alzheimrovy choroby.

 

Pozor však na úpravu: ryby grilujte, duste nebo pečte. Ideální kombinace je s citronem a olivovým olejem, bylinky nesmí chybět!

 

Vyzkoušejte náš recept na lososa s bylinkami na řepném a celerovém pyré:

 

1/2 bio citrónu, mořského lososa, sůl, pepř, čerstvě nasekané bylinky (petržel, majoránka, tymián), zeleninový vývar, červená řepa, celer, olej

 

Citron umyjeme, slupku opatrně oloupeme a vymačkáme šťávu. Bylinky omyjeme, osušíme a najemno nasekáme. Rybu ve studené vodě omyjeme, osušíme, osolíme, opepříme, polijeme šťávou z citronu a hustě zasypeme sekanými bylinkami. Necháme chvilku marinovat v míse. Troubu předehřejeme na 175 st. C. Ryby vložíme na pekáček, podlijeme zeleninovým vývarem a zvolna pečeme v předehřáté troubě - asi 30 minut.

 

Zeleninu očistíme, omyjeme a dáme i se slupkou vařit do vroucí vody nebo vaříme v páře. Vaříme doměkka. Poté řepu i celer oloupeme, nakrájíme na větší kousky, přidáme olej, sůl, muškátový oříšek a trochu bujónu. Vymícháme pyré - z každé zeleniny zvlášť. Zdobíme petrželkou. My jsme na pyré z červené řepy nasypaly trošku kokosu a na pyré z celeru černá sezamová semínka.

 

Další recepty naleznete na našem Facebooku! DOBROU CHUŤ!

 

 



Autor:Jarmila Klacková